Week 3 - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Jolein Holtz - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Raglan, Nieuw Zeeland van Jolein Holtz - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Jolein

23 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Raglan

Maandag gebeurde iets bijzonders, iets wat ik al tijden niet meer heb meegemaakt. Ik zat in de bus richting New Plymouth/Inglewood. Zoals vaak hier waren de wegen niet bepaald rechtdoorgaand. De buschauffeur stopte bij een zaak, waarna ik uit de bus stapte om snel een kop koffie te halen (moest 6 uur sochtends opstaan). Ik was nog niet terug in de bus of de buschauffeur begon weer te rijden, wat betekent als n malle over kronkelende wegen met n tourbus karren. Niet verbazingwekkend dus dat de koffie alle kanten op vloog, waarop ik maar besloot zo snel mogelijk hete koffie te drinken. Tijdens een heftige bocht schoot de koffie in t verkeerde keelgat en toen gebeurde het; ik had de hik. Anyway dat wou ik even delen aangezien dat toch wel een bijzonder moment was. De bustrip zelf was trouwens prachtig, de weg van Raglan naar New Plymouth. Het verbaast me hier altijd hoeveel verschillende soorten vegetatie er is, soms is het buiten net een tropisch regenwoud, dan weer een savanne. Zoals gezegd zat ik in de bus vanuit Raglan. Nadat ik was teruggekomen uit Paihia werd ik opgepikt in Whangarei. De volgende dag heb ik vrij weinig gedaan, Rachel, de dochter van mijn host Shirley, had me op sleeptouw genomen door haar dagelijkse routine. Die dinsdag was ik alleen in het huis omdat iedereen op pad was, dus heb ik een beetje opgeruimd, wat avocados geplukt en met de hond gespeeld. Die woensdag zou Shirley terugkomen (die was bij vrienden op bezoek) en aangezien ik de volgende dag weg zou gaan, vonden we dat we nog moesten doen wat we van te voren hadden besproken; het bezoeken van de abbey caves en whangarei falls. Eenmaal aangekomen bij de caves begon het wat te miezeren en tegen de tijd dat we bij de cave kwamen regende het al goed hard. Wat heel gaaf is van deze caves is dat ze geheel unguided zijn, dus je kunt rustig op eigen houtje alles zien. Gewapend met een torch (wat dus een zaklamp is, niet een fakkel zoals ik dacht), ben ik de cave ingegaan. Eenmaal daar deed ik de zaklamp uit en kon je om je heen glowworms zien, lichtgevende larven. Terugrennend door de regen zijn we de auto weer ingeklommen, geheel doorweekt. Maarrr we lieten de pret niet drukken en reden door richting de falls. Na 5 minuten gewacht te hebben voor de regen om te stoppen, werd wel duidelijk dat dit niet zou gebeuren, dus zijn we weer door de regen naar de falls gerend. De watervallen waren echt prachtig, maar omdat water ook mijn mobiel in was gelopen, zijn er geen fotos van, maar google is je beste vriendje. De volgende dag heb ik afscheid genomen van mn fantastische hosts en ben ik met de bus richting Raglan vertrokken, waar ik in een hostel zou verblijven. Raglan is een kustplaatsje een beetje van de common tracks af. Het hostel was echt geweldig, een keuken met alles, woonkamer, hangmatten, sauna, hottub, kanoes de hele mikmak. Waar Raglan bekend om is, is surfen dus de volgende dag heb ik een wetsuit en surfboard gehuurd en ben ik met twee andere meiden van t hostel richting het strand gereden. Vantevoren had ik 5 minuten uitleg gehad, maar veel was het niet. Na een tijdje op het strand te hebben gestaan, had ik toch maar besloten het water in te gaan. Na een paar keer het board op mijn hoofd te hebben gekregen en onder water gesleept te zijn, kreeg ik het beter onder de knie. De golven waren wel vrij hoog en frequent dus in het begin was het timen wel lastig. Maar zelfs het vallen en opstaan is leuk, dus heb ik de volgende dag ook weer gesurft. De volgende dag waren de golven echter non-existend, dus was het veelal dobberen op onze boards en proberen yoga te doen op het board (onmogelijk). De volgende dag was het weer erg slecht en daarom was er niet veel te doen dan met hostelgenootjes een beetje rond te hangen. Maandag ben ik 7 uur sochtends in de bus gestapt om naar inglewood te gaan om daar op een farm te verblijven. Nadat de bus inglewood zonder te stoppen voorbij reed (gelukkig was ik wakker en alert) en weer terug reed, werd ik opgepikt door de dochter van de eigenaren van de farm. Hier op de farm heb ik een eigen cottage en in tegenstelling tot de vorige farm is het hard werken hier. Het is een 1200 acre sheep and beef farm, dus er zijn genoeg dingen te doen. Gister heb ik hekken gemaakt op een bizar steile heuvel en ook vandaag heb ik van alles en nog wat gedaan. Ze hebben hier net puppies gehad (nog 6 over) en naast de puppies nog twaalf honden die het vee opdrijven (wat echt supergaaf is om te zien). Ik ga alle puppies meenemen naar nederland. Vandaag hebben we een hek gemaakt, hout gezaagd, nog wat fencing, ik heb een schaap in een voertuig gesleept, aardappelen en mais geoogst en het meeste hiervan met een puppy onder mijn arm (ze houden 1 zelf en die mocht dus even mee op de dagelijkse routine). Ik wou hier eigenlijk blijven tot vrijdag en dan met iemand meerijden naar taupo, maar omdat het paasweekend is, is alles volgeboekt, dus ik moet maar even kieken wat te doen. Tot volgende week!

  • 23 Maart 2016 - 10:43

    Marten Holtz:

    Eindelijk echt aan het werk....;-) Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 23 Maart 2016 - 13:15

    Mama:

    Lieve Jolein,

    wat heerlijk om jou verhalen te volgen. Fijn dat je het naar je zin hebt.

    liefs mama.

  • 23 Maart 2016 - 15:08

    Jan:

    Hoi Jolein,
    Mooie verhalen hoor. Een mens maakt wat mee. Have fun en Prettige (droge) Paasdagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 8022

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 15 Augustus 2016

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: